martes, 26 de enero de 2010

"EL CONDENADO POR DESCONFIADO", (Tirso de Molina)

TEATRO: PAVÓN (Embajadores, 8)
HORA: 20.00 horas
DÍA: 3 marzo
PRECIO: 9 euros

6 comentarios:

marta dijo...

I didn't like the play much, it was slow, not very well acted as usual, sometimes the verse was badly said and in general exaggerated. I'm glad I went as it is always worth seeing the classics but this was not one of Tirso's best plays.
It seemed too long, the staging was not too good in my opinion, the idea of death with the lamps was not bad, once you grasped it but sometimes there were parts that were confusing!
Conclusion, I'm glad I went but I don't recommend it.

Ana Martínez Esteban A1 S dijo...

After a hard working day, it is not a good idea to go to the theatre and to see a play like that. In general, I did not like the play. It was too boring. Hardly was the play credible because the performance of the actors. Verses are difficult to declaim; they demand great actors that can express their content in a suitable way. I did not get upset the staging and the little songs. But I agree with you Marta, it was too long and boring.

marta dijo...

Ana, because of the performance..., get upset by..,
I think you have put it very well and clearly.
A bad play and a boring one too. Why can't they do a good one???? The theatre is NOT our forte I'm afraid.
It is a pity actors, actresses and directors are equally deficient not to say BAD. I am very polite....

Carmen dijo...

I´m sad to say that I did not like it at all. I think that it is great to have the opportunity of seeing the classics, but this play is not well-constructed. I´m no expert in Spanish literature, but it cannot be, it´s not a masterpiece. I had problems with the characters..the relationship between father and son is not explained fully, how can such a father (all goodness) admire such a son (all evil)??? And the son (my dear what a bad actor!!!) obeys his father straight away, when he dies but not when he lives???
I did not dislike the staging, the lights, etc. but my God! why can´t these people learn to say the verse??? Half the text i missed it was so badly delvered, in the end you sre lost, not concentrated and find it long and boring.
When are we going to see a memorable play this year??????

Susana 5ºA dijo...

I agree you all, I didn’t like this one either. According the programme a religious theme’s play like this is scarcely staged nowadays, and I can guess why. The subject could be accurate for the seventeenth siècle’s mentality but today it needs to be renovated. The religious doubt and distrust are hard to believe as only reasons for the extreme changes in the main character’s life. Also they are weakly supported Paulo and Enrico’s attitudes before death, so headstrong the first and easily changing his mind the second.
About the staging, I was one of those who didn’t associate death with the lights, what a pity! Definitely the play didn’t hook me.

Hermy y Jaime dijo...

Mientras presenciaba la obra de Tirso de Molina, a veces me aburría y otras veía lo interesante del drama. Salí del teatro sin tener un criterio firme de lo que había visto. Los aplausos sonaron fuertes e insistentes; señal de que había gustado. Pero algún comentario que escuché en la puerta del teatro, era de que se habían aburrido soberanamente. Cuando me dispongo a escribir esta pequeña nota, lo hago después de haber valorado con tranquilidad el espectáculo que vi en el teatro Pavón.
Decía que hubo momentos en que me aburría; fue en el primer tercio de la obra, me daba la sensación de que los personajes que estaban en escena, que eran varios, no hilaban bien el verso unos con otros, había demasiada pausa al finalizar uno su parte y recibir la réplica. En otros momentos el diálogo estaba muy vivo, entonces me centraba bien en el tema del drama y me iba interesando cada vez más.
El montaje, la escenografía, me gustó, me pareció muy adecuado, diáfano, donde los personajes se movían con facilidad entre la escalinata que subía hacia la salvación.
La versión de Yolanda Pallín me pareció correcta, con bastantes cambios para adaptarla a nuestros días pero conservando el aroma de la época en que fue escrita.
Carlos Aladro, el director, hizo un buen trabajo en el movimiento escénico, pero difiero en como han sido marcados los personajes de la obra:
Jaime Soler, en Paulo, tiene una bonita voz, sonora, pero me pareció que en determinados momentos chillaba demasiado, y cuando se encaraba con Dios, lo hacía con rudeza, exigiendo con altivez, sin ningún momento de humildad, que creo debería combinar una actitud y otra sobre todo hasta que, tentado por el demonio, decide marchar en busca del bandolero. Francisco Rojas, en su papel de demonio, no me gustó; ni en gestos ni en movimientos. Le encontré en muchos momentos astracanado en sus reacciones. Enrico, Daniel Albadalejo, para mi fue el mejor. Bien de movimientos y mucho sentimiento en la escena final. Pedrisco, Arturo Querejeta, veterano actor, sacó su papel con mucha soltura y comicidad. Exageró en los numerosos guiños que hizo al espectador que fueron recibidos con satisfacción y risas de buena parte de los asistentes. Los demás actores y actrices cumplieron a la perfección lo marcado por su director. Toda la compañía fue ovacionada al finalizar la representación por un público que llenaba la sala.